Kenangan bersama Murabbi
![]() |
Murabbi ibarat lilin yang membakar diri, demi menerangi kegelapan. |
Minggu lepas, semester dua telah melabuhkan tirai dan segalanya memberi aku seribu satu makna yang sukar diterjemahkan kepada bait-bait tulisan.
Aku menulis bukan untuk menjual nama-nama pensyarah UIA tetapi
cukuplah ia menjadi asbab agar aku tetap ingat lembaran kehidupan yang amat
mahal ini.
Menjadi anak murid kepada guru yang telah berguru dengan puluhan
guru yang diiktiraf keilmuannya - sering membuat aku tertanya,
"Apakah aku boleh mengulangi semula kelas-kelas yang cukup
berharga ini? Apakah aku akan diberi peluang untuk menuntut ilmu dari mereka
lagi?"
1. Dr Muntaha.
Seorang ustaz yang pakar dalam ilmu Fiqh dan Usul Fiqh. Hari
pertama dalam kelas, ustaz tunjuk sijil-sijil akademik sejak ustaz belajar di Indonesia
sehinggalah ke Madinah - semuanya 'Mumtaz Al-Awwal'. Bila ustaz sambung Master
dan PHD pula, pointer ustaz tak pernah bawah daripada 3.90.
Sejak hari pertama lagi, kata-kata ustaz sarat dengan galakan
menjadi seorang yang benar-benar berilmu, apatah lagi hari-hari seterusnya.
Aku sangat suka mendengar cerita selingan ustaz. Lebih-lebih lagi
cerita kesungguhan para ulamak belajar dan menyebarkan ilmu.
Sering ustaz mengulang kata-kata Imam Al-Muzani :
“Aku telah membaca kitab Ar-Risalah karya Asy-Syafi’i 500 kali,
setiap kali membacanya aku mendapatkan faedah yang baru yang belum aku dapatkan
pada kali yang lain”
"500 kali! Antum baca kitab ini (sambil ustaz memegang buku
teks) berapa kali? Apakah antum lebih baik dari Imam Al-Muzani atau antum lebih
baik dari Imam Syafie? Imam Syafie membaca Al-Muwatta' 9 hari - habis baca
habis hafal. Antum baca buku ini (buku teks) berapa hari habis baca dan hafal?
Sehari semalam kan? -malam sebelum exam", kata ustaz diikuti ketawa
kecilnya.
____
Jujurnya, lebih dari sekali aku keluar dari kelas ustaz sambil
kesat-kesat air mata. Rasa malu dengan para ulamak itu sangat tebal.
Sampaikan aku pernah bertanya,
Sampaikan aku pernah bertanya,
"Ustaz, bukankah satu yang mustahil kita menjadi seperti
mereka? Imam-imam besar terdahulu mana masuk universiti seperti kita semua,
bahkan masa mereka tidak terikat dengan kelas dan assignment seperti mana kami.
Bagaimana pendapat ustaz?"
Jawapan ustaz ketika itu aku kurang faham, tetapi boleh aku
simpulkan sebagai memanfaatkan segala ruang kebaikan sebaik mungkin.
Sebagai contoh, masuk tadika yang silibusnya menekankan kenal Allah dan Rasul, masuk sekolah yang menekankan nilai-nilai Islam, masuk maahad atau pusat tahfiz yang memberi ruang kita hafaz Al-Quran serta terdedah kepada kitab-kitab dan sebagainya. Sehingga akhirnya, peribadi yang terbentuk adalah manusia yang bersungguh mencintai ilmu dan menyedari erti di sebalik keislamannya.
Sebagai contoh, masuk tadika yang silibusnya menekankan kenal Allah dan Rasul, masuk sekolah yang menekankan nilai-nilai Islam, masuk maahad atau pusat tahfiz yang memberi ruang kita hafaz Al-Quran serta terdedah kepada kitab-kitab dan sebagainya. Sehingga akhirnya, peribadi yang terbentuk adalah manusia yang bersungguh mencintai ilmu dan menyedari erti di sebalik keislamannya.
Sesekali ustaz bergurau secara santai,
"Awak tak rasa bangga ke tengok kitab-kitab Imam Syafie, Imam
Ahmad bin Hanbal, Imam Malik dan Imam Abu Hanifah depan mata? Mereka korbankan
masa tidur, masa rehat, dan masa bersenang-senang untuk tulis buku, tak teruja
ke nak sentuh dan tatap buku-buku mereka?"
Biasanya bila ustaz beri nasihat seperti ini, aku angguk laju-laju
dalam kelas.
______
"Awak Mazhab Syafie kan, tapi kitab Imam Syafie yang mana
yang awak pernah baca? Sepatutnya bila awak pergi perpustakaan, dapat jumpa je
kitab-kitab mereka, selfie dengan buku! Selfie dengan rak buku! Pastu send
gambar tu dekat saya"
Waktu ini pula, memang satu kelas ketawa. Mana tidaknya, nak taip
mesej dekat ustaz pun berkali-kali semak ayat Bahasa Arab, ini pula hantar
gambar selfie dengan buku. Hahaha.
|
2. Dr Sofiah
Perkara pertama yang aku suka tentang ustazah ialah 'sangat comel!'.
Kedua, Bahasa Arab. Selalunya bila ustazah bercakap, aku akan ikut
secara diam-diam perkataan yang ustazah sebut. Boleh aku katakan, lidah ustazah
sesuai digelar lidah orang arab. Sedap je telinga dengar ustazah bertutur dalam
Bahasa Arab, persis seperti sedang bertutur dalam Bahasa Melayu.
Ketiga, mimik muka ustazah. Kadang-kadang, aku tutup mulut
sungguh-sungguh dalam kelas sebab tak mampu tahan rasa kelakar bila tengok
mimik muka ustazah. Lebih-lebih lagi bila ramai buat muka 'blur', tak faham apa
ustazah nak sampaikan. Hihi.
Keempat, ustazah sangat mudah dibawa berbincang. Beritahu sahaja
apa-apa halangan atau kebuntuan kita dalam pelajaran, ustazah selalu sedia
mendengar dan membantu.
Jujurnya aku terharu bila ustazah sudi panggil setiap pelajarnya datang ke bilik. Sambil ustazah semak nota, ustazah tanya semula "Faham tak tajuk ni?". Ustazah ada lebih dari 150 orang pelajar setiap semester, tetapi ustazah sanggup korbankan masa rehat ustazah demi setiap pelajarnya. Sangat prihatin kan?
Jujurnya aku terharu bila ustazah sudi panggil setiap pelajarnya datang ke bilik. Sambil ustazah semak nota, ustazah tanya semula "Faham tak tajuk ni?". Ustazah ada lebih dari 150 orang pelajar setiap semester, tetapi ustazah sanggup korbankan masa rehat ustazah demi setiap pelajarnya. Sangat prihatin kan?
Antara pesanan ustazah di kelas terakhir (semester ini) yang masih
dalam proses aku siapkan ialah,
"Setiap hari kita baca Surah Al-Fatihah paling kurang 17 kali
sehari, tapi kita tak pernah baca atau dengar sekurang-kurangnya satu tafsir
tentang Surah Al-Fatihah. Logikkah kita sebagai Muslim berkelakuan
begitu?
Berapa tahun kita solat dan membacanya dalam solat, tapi kita tak
faham pun apa kita baca. Logikkah begitu? Ustazah sendiri baca tafsir Surah
Al-Fatihah lebih dari 100 kali."
Huhu, nak menitis air mata rasanya. Banyak lagi nasihat ustazah
yang 'deep', tapi setakat ini, itulah yang paling lama melekat dalam hati dan
minda.
Kelas ini tiada gambar yang diambil. Semua memori simpan dalam hati
je. Cewah.
.
.
3. Dr Abullaits (ditulis ts sebab huruf tsa, bukan sin)
Beliau seorang yang sentiasa bertenaga dalam memberi penyampaian.
Pandai berjenaka dan buat 'pick up line'. Sudut positifnya, para pelajar mudah jatuh cinta dengan ilmu berkaitan Hadis. Lebih-lebih lagi, bila ustaz
boleh bercakap lima bahasa - Bahasa Arab, Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu,
Bahasa India dan Urdu!
Tagline ustaz - siapa paling pandai dalam kelas, maka dialah
'syaitan kabiir'. Haha. Syaitan kali ini bukan tipu-tipu, memang ustaz panggil
dia syaitan. Maka jadilah dia syaitan yang menzahirkan diri di dunia realiti.
Fuh.
Gurauan ustaz biasanya hanya difahami oleh siapa yang pernah
belajar dengan ustaz sahaja. Dulu, saya fikir panggilan syaitan ni gurauan
kasar di kalangan pelajar lelaki dalam group whatsapp, rupa-rupanya anak-anak
murid ustaz!
Dan ada satu kaedah 'pencuri-pencuri' yang ustaz ajar bila nak
buat assignment. Pencuri dalam hal ini tidak berdosa ye. Pencurian yang membawa
kita kenal siapa penulis kitab, tarikh kitab terbit, cetakan ke berapa,
huraian-huraian di dalam kitab dan banyak lagi. Menarik kan?
Sebenarnya aku tak layak nak tulis tentang ustaz. Siapa tak kenal
Dr Abullaits, penulis kitab Ulum Hadis yang menjadi rujukan kebanyakan
universiti. Dalam hal ini, aku kagum dengan kegigihan ustaz. Berkelulusan
Sarjana Muda di Universiti Islam Madinah (pengkhususan Hadith), Master di
Universiti Ummul Qura, Makkah (pengkhususan Hadith) dan sambung PHD di
Universiti Ummul Qura juga (pengkhususan Hadith).
Kecemerlangan ustaz sangatlah cemerlang iaitu 'daaiman mumtaz
al-awwal', dan itulah yang membuat aku tabik hormat dengan ustaz. Bukan mudah
nak jadi pelajar mumtaz di kedua-dua universiti yang ustaz belajar. Ulamak di
sana sangat tinggi keilmuannya, masyaAllah. Sungguh rezeki yang sangat aku
hargai bila dapat jadi anak murid ustaz.
Ustaz pernah bertanya kami bila habis cuti selama dua hari
"Bagaimana cuti kamu? Laziiz am la? (Laziz ini boleh
diertikan sebagai sangat memuaskan)"
Maka, bersahut-sahutlah jawapan "Naam.. naam"
Tapi bila ustaz cakap,
"Cuti saya 'laziz jiddan' bila saya dapat siapkan tiga
journal dan habiskan baca beberapa artikel"
Aku angguk perlahan memahami nilai cuti yang ustaz maksudkan. Cuti
yang memuaskan adalah cuti yang menambah hasil dan pencarian kita terhadap
suatu ilmu yang kita sedang ceburi. Allahu akbar! Qudwah bagaimana lagi yang
aku inginkan?
![]() |
☺ |
.
.
4. Ustaz Faizul Haque
Ustaz yang comel dan sangat banyak memberi sedekah. Apa
istimewanya sedekah ustaz? Ustaz suka sedekah markah. Hehe. Ada ke pelajar tak
suka markah kan? Tapi apapun, markah yang tinggi hanyalah hadiah untuk mereka
yang berusaha. Perkara terpenting adalah ilmu yang kita belajar difahami dengan
baik dan kekal untuk selama-lamanya. InsyaAllah.
Walaupun ustaz menjadi guru aku kerana menggantikan Dr Jannah yang
cuti sakit, aku nampak keikhlasan ustaz dalam mengajar. Ustaz selalu datang
tepat waktu dan terang sehabis baik. Ustaz agak sensitif bila ada pelajar buat
perkara yang ustaz larang dan ustaz akan tegur. Cara ustaz tegur berbeza dengan
kebanyakan pensyarah. Awal-awal nampak macam marah, tapi bila ustaz senyum,
serta merta semua orang boleh ketawa dan ustaz lupa dah rasa marah tu. Mungkin
sebab ustaz comel, senyum ustaz mudah buat orang tertawan. Huhu.
'When the ustaz was very cute and funny, I dont know how to stop
laughing or smiling (only sometimes)'. Hihi. Itulah yang aku tulis dalam buku
catatan setiap kali ustaz marah, kemudian 'cool' semula.
Ustaz kerap menyebut, "I want to make all of you happy. Please
be kind to me, okay?". (Sila bayangkan muka comel ustaz!)
![]() |
"Actually I want to cry, but I dont want". Kata-kata ustaz sebelum berpisah dengan kami sebelum tamat semester ini. |
_________________
Alhamdulillah atas segala kenangan yang Allah izinkan sepanjang
semester ini. Setiap pensyarah ada kelebihan dan kekurangan, namun aku percaya kedua-duanya saling membantu dalam memberi impak berbeza kepada para pelajar.
Antara persamaan yang aku dapat lihat daripada setiap pensyarah ialah kegigihan menghargai fasa menuntut ilmu. Semakin aku belajar dengan mereka, semakin terasa 'malasnya' aku dan 'tak pandainya' aku. Malah, mereka sentiasa terbuka untuk menerima apa-apa soalan. Hatta soalan yang aku rasa terlalu remeh, mereka sangat menghargainya.
Sehingga aku bermonolog sendirian, 'Apa susahnya belajar, kalau pensyarah tak pernah jemu memberi bantuan? Apa susahnya subjek, kalau setiap soalan ada jawapan? Apa lagi alasan untuk tidak menguasai bidang?'
Fuh. Renung punya renung, ternyata yang meletakkan halangan 'sukar' itu aku. Yang bermasalah itu aku. Yang membuang masa itu aku. Yang tidak berdisiplin itu aku. Yang tidak banyak membaca itu aku.
Sampai bila aku harus begitu? Sudah, aku ingin menjadi 'aku yang baru!'
____
Semester ini banyak mengajar aku erti sebuah perancangan. Memang sengaja aku pilih subjek Bahasa Arab sahaja sem ini semata-mata nak dapat rasa belajar dengan pensyarah yang hebat-hebat. (sementara mereka masih ada). Kesannya cukup besar dan mendalam bagi diri aku.
Betul orang kata, bila kita ada target sebelum masuk satu fasa yang panjang, kita akan rasa puas sebaik habis tempoh itu. Kita nampak apa yang kita capai, dan apa yang kita perlu perbaiki.
Antara persamaan yang aku dapat lihat daripada setiap pensyarah ialah kegigihan menghargai fasa menuntut ilmu. Semakin aku belajar dengan mereka, semakin terasa 'malasnya' aku dan 'tak pandainya' aku. Malah, mereka sentiasa terbuka untuk menerima apa-apa soalan. Hatta soalan yang aku rasa terlalu remeh, mereka sangat menghargainya.
Sehingga aku bermonolog sendirian, 'Apa susahnya belajar, kalau pensyarah tak pernah jemu memberi bantuan? Apa susahnya subjek, kalau setiap soalan ada jawapan? Apa lagi alasan untuk tidak menguasai bidang?'
Fuh. Renung punya renung, ternyata yang meletakkan halangan 'sukar' itu aku. Yang bermasalah itu aku. Yang membuang masa itu aku. Yang tidak berdisiplin itu aku. Yang tidak banyak membaca itu aku.
Sampai bila aku harus begitu? Sudah, aku ingin menjadi 'aku yang baru!'
____
Semester ini banyak mengajar aku erti sebuah perancangan. Memang sengaja aku pilih subjek Bahasa Arab sahaja sem ini semata-mata nak dapat rasa belajar dengan pensyarah yang hebat-hebat. (sementara mereka masih ada). Kesannya cukup besar dan mendalam bagi diri aku.
Betul orang kata, bila kita ada target sebelum masuk satu fasa yang panjang, kita akan rasa puas sebaik habis tempoh itu. Kita nampak apa yang kita capai, dan apa yang kita perlu perbaiki.
Semoga Allah merahmati setiap detik waktu yang dilalui oleh
pensyarah-pensyarahku, begitu juga semua teman seperjuangan yang akan
meneruskan perjuangan menuntut ilmu sem depan! Barakallahu fiikum. Jumpa
lagi.
N.H
P/S : Ada lagi pensyarah lain yang aku belajar dengannya sem ini, mungkin akan ditulis pada entri akan datang. Tak tahulah. Doa-doakan Husna rajin ye :)
Comments
Post a Comment